Stop motion

Arbetet med stop motion är ämnesövergripande och vi skriver både manus själva och ibland utgår vi från en färdiga saga. I arbetet tränas samarbetsförmåga, språk, skriva, skapa både analogt och digitalt och källkritik.

Vi gör filmer utifrån olika teman som vi arbetar med. Vi har fått robotar som vi gjorde i arbetet med programmering att följa instruktioner, vi har animerat Pelle Svanslös och hans vänner när vi arbetade med värdegrunden utifrån böckerna om Pelle Svanslös.

I bland improviserar vi filmandet men vi skriver också manus utifrån bildrutor. Om det är första gången man arbetar med stop motion är ett tips att inte göra för många rutor.

Ibland ritar vi kulisser och bestämmer vad om ska animeras. Det är faktiskt så att i stop motion går allt att animera. Vi kan också göra animationer som här på samlingsbordet i klassrummet.

För att läsa om en fältstudie i animerad film som vi gjorde läsåret 2019/2020:

Fältstudie i animerad film

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s